Karin Brunia, oprichter van Puike Wijnen, deelt haar enthousiasme na een succesvolle deelname aan de Online Marketing Hackathon. Ze beschrijft de ervaring als een waardevolle investering in tijd, met een frisse kijk op online marketing vanuit studenten, en een uitstekende gelegenheid om Rotterdamse ondernemers te ontmoeten.
De hackathon, gehouden in februari, was een tweedaags evenement waarbij de talententeams hun resultaten presenteerden op de tweede dag. Voor Karin was dit een nieuwe en boeiende ervaring. Ondanks haar ervaring in het werken met stagiaires, was het de eerste keer dat ze deelnam aan een hackathon. De kans om weer in contact te komen met studenten trok Karin aan, omdat ze altijd heeft genoten van de samenwerking met jonge talenten.
Met twee talententeams van de Hogeschool Rotterdam als haar marketingexperts voor 24 uur, concentreerde het team zich op het analyseren van de online marketingstrategie. Aspecten zoals online positionering, strategie, social media kanalen en doelgerichte advertenties werden grondig onderzocht. Voor Karin lag de uitdaging voornamelijk in het vergroten van de zichtbaarheid van haar bedrijf en het aantrekken van potentiële klanten. "Het is een enorme uitdaging om online beter vindbaar te worden, bijvoorbeeld door de juiste kernwoorden te gebruiken. Maar er zijn ook andere manieren om je zichtbaarheid te verbeteren en successen te boeken," zegt Karin.
Op de tweede dag presenteerden de teams hun bevindingen aan Karin.
"De studenten hadden een checklist gemaakt met praktische tips. Een voorbeeld was het verbeteren van de leesbaarheid door titels aan te passen die over foto's vallen. Zo'n checklist kan ik meteen doorlopen en aanpassingen maken voor verbetering, dus ik vind het erg handig," deelde Karin.
De belangrijkste aanbevelingen volgens Karin waren het gebrek aan klantrecensies op de website, waarbij de studenten adviseerden om actiever reviews te verzamelen en te delen. Ook merkten de talententeams op dat naast het verkopen van wijn, Karin ook evenementen en proeverijen organiseert. Ze stelden voor dat deze activiteiten duidelijker op haar website naar voren moeten komen om de interesse hiervoor te vergroten en nieuwe ideeën te verkennen voor verdere groei als ondernemer. Ook adviseerden de talententeams dat Karins content zich meer moet richten op verkoop, omdat de huidige inhoud voornamelijk informatief is. Karin vond dit een interessante aanbeveling. Omdat de hackathon te kort was voor concrete suggesties, wordt het traject ‘social media & content creatie’ gezien als een goede volgende stap voor Karin om deze ideeën verder uit te werken.
Lees hier alle inspirerende succesverhalen